Brocacef Supplies & Services wil voor de zelfstandige apotheker een totaalleverancier zijn op het gebied van technische ondersteuning. De scherpe daling van het aantal bereidingsapotheken betekent dat het bedrijf een aantal strategische stappen heeft gezet om een interessante marktpartij te blijven.
Bij de overhandiging van zijn visitekaartje zegt algemeen directeur Roelof Overbeek van Brocacef Supplies & Services bv met een brede grijns: “We drukken ze zelf”. Daar kennen we het bedrijf inderdaad van, van drukwerk. Onder andere althans, want we kennen het bedrijf bijvoorbeeld ook van verpakkingen, apparatuur, consumentenproducten en medische artikelen. “We bewegen mee met de markt”, zegt hij, “maar sommige dingen blijven.”
Dit jaar is Brocacef Supplies & Services vijftig jaar in die markt actief. “Dat zullen we ook in de loop van het jaar op diverse manieren gaan vieren”, zegt hij. “Niet alleen met het personeel trouwens, we zullen ook onze klanten hierin laten delen. We zijn altijd een bescheiden bedrijf geweest en dat blijven we ook, maar we laten dit jaar zien dat we trots zijn op waar we staan. We hebben een goede positie opgebouwd in de markt. Met onze technische service bereiken we zelfs 85 procent van de openbare farmacie markt. Een belangrijke stap om zover te komen, was de overname in 1991 van Rowa Techniek. Sinds die tijd hebben we een enorme ontwikkeling doorgemaakt: verpakkingsmateriaal, bereidingsbenodigdheden, apparatuur en in het verlengde daarvan ook de certificatie en kalibratie.”
Procesondersteuning
Overbeek vertelt verder: “Ons producten- en dienstenpakket is sinds die tijd behoorlijk gewijzigd, mede door de veranderingen die zich in de markt hebben afgespeeld. Neem bijvoorbeeld de daling van het aantal bereidingsapotheken. Toen wij deze daling zagen aankomen, hebben we nieuwe producten en diensten ontwikkeld om een interessante partner voor onze afnemers te kunnen blijven. Een van de nieuwste diensten, die we op dit moment aan het ontwikkelen zijn, is die van totaalleverancier op het gebied van procesondersteuning. We willen apothekers één telefoonnummer bieden voor al hun vragen op technisch gebied, ongeacht of het om de ICT gaat, om de tochtdeuren of om de weegbalans. Zover zijn we nu nog niet, maar we zijn wel al samenwerkingsverbanden aan het aangaan om hierin concrete stappen te zetten. Met Keemink bijvoorbeeld met wachtrijsystemen voor in de apotheek en met Autopharma, voor 24-uurs afhaalkluizen. Via deze leverancier bieden we ook software aan waarmee de verwerking van herhaalmedicatie en het afhalen van medicatie in de apotheek beter kunnen worden ondersteund, bijvoorbeeld door automatisch een sms-bericht voor de patiënt te genereren en te verzenden op het juiste moment. Zo ontwikkelen we ons dus gaandeweg van een partner in apotheekbereiding naar een partner in procesondersteuning.”
Handelen met kennis
ICT is daarin een steeds belangrijkere rol gaan spelen en dit verklaart waarom Brocacef Supplies & Services de ICT-activiteiten voor werkplekbeheer van aanbieder PSI heeft overgenomen. “Maar we kennen wel onze beperkingen in wat we onder de noemer techniek aan de apotheken willen aanbieden”, stelt Overbeek. “We gaan geen apotheeksysteem ontwikkelen bijvoorbeeld. Ook zie ik ons nog niet zo snel het onderhoud van de cv-ketel voor onze rekening nemen. We concentreren ons op waar onze kennis ligt en op de onderdelen waarvoor we logische samenwerkingsverbanden kunnen aangaan.”
Een vergelijking met benzinestations dringt zich op, vindt Overbeek. “Je ziet daar steeds meer dat sprake is van één partij die alles organiseert, al dan niet samen met partners voor onderdelen die specifieke kennis vereisen. Net als de apotheek een specifieke markt met specifieke behoeften. En een markt die je moet kennen. Dat doen wij als het om apotheken gaat. Onze mensen weten dat ze even de andere kant op moeten kijken als een apotheekmedewerker in de computer moet zijn om patiëntgegevens te checken. Zulke subtiliteiten zijn enorm belangrijk. Sommige van onze servicemedewerkers komen al 25 jaar in dezelfde apotheken, die weten dat. En die weten ook wat tot morgen kan wachten en wat af moet voordat ze naar huis kunnen.”
Local filling
Brocacef Supplies & Services is een onderdeel van de Brocacef Groep, waartoe ook Brocacef Groothandel behoort. “Door het concept local filling in de markt te zetten, is dit bedrijfsonderdeel een goede interne klant van ons geworden”, zegt Overbeek. “Local filling is een concept dat aanvullend is op het al langer bestaande central filling. We merkten dat bij veel apothekers aarzeling bestond om via central filling alle processen bij de groothandel neer te leggen. We zien zelf central filling nog steeds als een goede en efficiënte oplossing, maar als de apotheker meer grip wil houden op het logistieke proces, kunnen we hem daarin met local filling tegemoet komen. In dit concept krijgt de apotheek zijn geneesmiddelen al voorgesorteerd aangeleverd, zodat hij alleen nog hoeft te assembleren en uit te leveren. Het concept is op het laatste KNMP-congres, vorig jaar oktober, geïntroduceerd, en kon daar op groot enthousiasme rekenen van de apothekers. Onze taak hierin is vooral de installatie en het onderhoud van het systeem.”
Huidverzorging
Naast de techniek heeft Brocacef Supplies & Services ook een ander speerpunt benoemd: LIVSANE. Dit is een uitgebreid assortiment huidverzorgingsproducten voor uiteenlopende huidtypen, exclusief voor de apotheek en zorginstellingen. “LIVSANE heeft een link naar de aloude bereidingen”, zegt Overbeek. “Het gaat specifiek om de indifferente crèmes en zalven en hiermee wilden we een specifieke marktpositie innemen op basis van een onderscheidende prijsstelling en een goede kwaliteit. We hebben deze productrange in 2012 op het voorjaarscongres van de KNMP geïntroduceerd en die introductie is een goede zet gebleken. We hebben – ondanks dat al diverse soortgelijke producten op de markt waren – hiermee een goede marktpositie opgebouwd. Het pakket is inmiddels uitgebreid van veertien naar een kleine veertig producten.” Aan LIVSANE is ook een webplaftorm gekoppeld, waar apothekers de apotheekbereidingen kunnen bestellen. “Hier haalt de tijd ons weer een beetje in”, erkent Overbeek. “We wilden hiermee een platform bieden in bereidingenland. Maar nu de bereidingen meer en meer in de Z-index worden ondergebracht, wordt dit minder relevant. Toch is het zeker nog interessant genoeg om in de lucht te houden. Het is een mooi platform.”
De LIVSANE-introductie zorgde ook voor een verandering in het aanbod aan consumentenproducten dat Brocacef Supplies & Services op de markt brengt. “We boden die producten onder uiteenlopende namen aan”, vertelt Overbeek. “Om de herkenning in de markt te vergroten, zijn we die nu gaandeweg onder de Livsane-naam aan het herpositioneren. En dan komt het voordeel om de hoek kijken van het feit dat we ons eigen drukwerk verzorgen, want dat maakte het heel eenvoudig om de verpakkingen aan te passen.”
Afscheid van Blockland
Herkenbaarheid in de markt vergroten speelde ook een rol in de beslissing om in 2012 definitief afscheid te nemen van de naam Blockland. “Brocacef-breed werd besloten meer duidelijkheid en eenheid te creëren tussen alle Brocacef-bedrijven van de holding”, vertelt Overbeek. We zijn met een nieuw logo gekomen en met een nieuwe naam voor ieder onderdeel, startend met het woord Brocacef en daar achter de benoeming
van het betreffende onderdeel. En dit betekent dus dat we ook van die oude vertrouwde naam Blockland afscheid hebben genomen. Dat is iets waaraan vooral de markt nog even moet wennen, merken we. Sommige klanten noemen ons nog steeds Blockland. Maar dat is niet erg, ik ben blij dat ze ons zo goed kennen.”
En voor wie nostalgisch is: in de BLOCKLINE-verpakkingen voor de GMP-bereiders blijft de naam toch een beetje voortleven.